יום שלישי, 9 באוקטובר 2012

Temples in Kathmandu Valley

למרבה הפלא, מהרי שקם ב- 5:00 לקראת קפיצת הבאנג'י לא עשה יותר מידי רעש ואני המשכתי לחרוף לי
עד השעה 6:45.

התארגנתי לי והכנתי תיק קטן עם מים, קרם הגנה, כובע, מצלמה, מפה ועוד.
לאחר מכן ירדתי למסעדת ה- G.H והזמנתי לי "ארוחת בוקר של מלכים" - Porridge + Apple.
בזמן הארוך שלקח להם להכין את המנה הפשוטה, יצאתי החוצה והתחלתי לעשות מתיחות לשרירי הרגליים.

יצאתי לדרך ב- 7:45 ובחוץ מז"א היה מאוד מעונן.
צעדתי לי לאורך הרח' הראשי בתאמל עד לכיכר Chhetrapati ומכאן חתכתי ימינה לרח' Dhalko ובירידה ממש מתונה המשכתי לכיוון היעד הראשון שלי להיום, הלא הוא - Swayambu-Nath (מקדש הקופים).

Local Statue

ממש לפני הגשר הראשי, הבחנתי במקדש מקומי והחלטתי להיכנס פנימה ולחקור מעט את המקום.
סגנון הבנייה כאן מאוד ייחודי ולמרות שמקדש קטן זה לא מתויר כלל, עדיין מצאתי בו קסם ושלווה מקומית שניתן לחוות רק אם בוחרים לסטות "מדרך התיירים השחוקה".

Dog with Tika

מכאן המשכתי וחציתי את נהר ה- Bishnumati שנראה ממש מזוהם ולהקות של עופות ציד דהו להם באוויר בניסיון לצוד דג כזה או אחר ששחה לו שם.

Polluted River near Swayambu-Nath

לאחר הגשר כמובן שלקחתי את קיצור הדרך (הכביש מתעקל לו ומאריך את הדרך בעוד 15 דק' נוספות) והתחלתי לטפס במדרגות שהובילו אותי לעוד מקדש מקומי ואינטימי.
הייתי מאוד נדיב ושילמתי מס' רופי לבחור שישב לו בכניסה וכבר אני בתוך מתחם תפילה מקומי וייחודי שאני כמעט בטוח שהרבה תיירים לא נכנסו אליו.

Local Temple near Swayambu-Nath

המשכתי מכאן הלאה והגעתי עד לכניסה הראשית למקדש הקופים (Swayambu-Nath).
הניווט לכאן היה ממש קליל ובהחלט ניתן להגיע לכאן מהתאמל ברגל.

Buddha Statue in Swayambu-Nath

טיפ שימושי מס' 1
באם יש ברשותכם מספיק זמן, אל תוותרו לעצמכם ותצעדו את כל הדרך מהתאמל ועד למקדש הקופים.
על הדרך יש לא מעט מקדשים מקומיים מרהיבים שנותנים הזדמנות לראות משהו אותנטי ויוצא דופן.

בכניסה למקום קידמו את פני מס' פסלי בודהה מוזהבים ונראה כי המקום שוקק חיים לנוכח מאות הרוכלים והתיירים שהגיעו לכאן בשעה כה מוקדמת.

Gate to Swayambu-Nath

צילמתי והסרטתי את עשרות פסלי הבודדה ופתאום קלטה עיני משהו מוכר - קופים.
לא סתם מכונה המקום בעיני הישראלים - "מקדש הקופים". המקום כאן שורץ בקופים !
הקופים החמודים ניקו אחד את השני והיה מאוד נחמד לשבת ולבהות בהם בעיסוקם.

Monkees in Swayambu-Nath

כמובן שזכרתי את הטיפ שנתנו לי ג'רמי וריטה אודות - "איך להתחמק מתשלום מרגיז", אך במקום להיכנס מהכניסה הצדדית והחינמית שהייתה "בשעה 11", אני העדפתי למצוא את קיצורי הדרך בשיטה שלי ובשלב מסוים חתכתי לכיוון שביל צדדי שנכנס אל תוך היער והתחבר אח"כ למתחם, תו"כ שהוא עוקף את נק' הביקורת.

Free Entrance to Swayambu-Nath

טיפ שימושי מס' 2
באם אתם ממש לא בקטע של לשלם 200 ר' בכניסה למקדש הקופים ולהיכנס כמו כל מקומי בחינם,
ישנן מס' אופציות לעשות זאת:
* להיכנס דרך הכניסה הצדדית של "שעה 11:00" (זאת שמובילה למקדש הבודהיסטי בקצה המרוחק)
* להיכנס דרך שביל גישה ליער ומשם לעלות למתחם (ליד באר המשאלות של בודהה)
* למצוא דרך מקורית משלכם שתחסוך את הצורך לשלם (אשמח לשמוע על כך ...)

קבלת הפנים שחיכתה לי בתוך המתחם הייתה בדמות עשרות קופים שקיפצו לי בין הרגליים ואפשרו לי לצלם ולהסריט אותם באין מפריע.

Female Monkee with her cobs

עליתי מעלה לכיוון המקדש הבודהיסטי ושם עשו לי Tika ממש מגניבה.
תמורת התענוג שילמתי עשרות ר' וממש חטפתי שוק שהבחורה המבוגרת שם דרשה בהתחלה סכום מפלצתי של לא פחות מ- 1000 ר'. אמרתי לעצמי: טוב .... והלכתי לדרכי.

Me with the cool Tika

חבל רק שאותה ה- Tika המגניבה נפלה מהמצח לאחר 10 דק' (לפחות נשארה נק' אדומה למזכרת).
המשכתי הלאה ופגשתי מס' נזירים טיבטים (שחלקם התעסק עם ה- iPhone המשוכלל) ולאחר מכן סובבתי כמות לא קטנה של גלגלי תפילה ונזכרתי בטרק המדהים שגם בו סובבתי לא מעט גלגלי תפילה.
איזו נוסטלגיה ...

Pray Wheels in Swayambu-Nath

עשיתי אחורה פנה והתחלתי להתקדם לכיוון הסטופה השנייה בגודלה בכל נפאל.
4 פינות עם עיני בודהה מרהיבות קידמו את פני ואני חייב לציין כי המקדש הבודהיסטי שכאן הרבה יותר יפה מכל התמונות שראיתי עד כה.

Buddha Eyes

לא הספקתי לצלם את המחזה המרהיב ואופס ... הסוללה נגמרה (מזל שיש עוד אחת חלופית).
מסביב לסטופה יש עוד עשרות מקדשים קטנים ועשרות פסלים מרהיבים ביופיים.
לא סתם מקום זה נחשב לפופולרי ונוכחתי לראות כאן בין מאות לאלפי תיירים זרים עם שלל ציוד הצילום המודרני שניסו לתפוס תמונה מיטבית של אחת הסטופות היפות בעולם.

Swayambu-Nath

מכאן ירדתי למטה, תוך כדי שאני חולף ליד נק' הביקורת שבו צריך לשלם ואני גיחכתי לי בלבי.
תוך דקה וכבר מצאתי את עצמי בסוף הירידה (קטן עלי אחרי טרק האנאפורנה).

View toward Kathmandu

קצת חבל אבל הייתי צריך ללכת לשירותים בטבע ולא לאלו שהיו ממש בכניסה, כי איך שיצאתי משם - התנפל עלי מניאק מקומי ודרש תשלום מופרז עבור השימוש בשירותים.
אומנם ליד השירותים יש תיבה עם הכיתוב: Donation Box, אך בין זה לעובדה כי חייבים לשלם יש הבדל של שמים וארץ. שמרתי על קור רוח וניסיתי להסביר לאותו מניאק על הבדלי הדקויות, ובשלב מסוים כשראיתי כי אני "מדבר אל הקיר", פשוט קמתי ועזבתי את המקום לצלילי הגידופים שלו.
יש גבול כמה חזירים המקומיים יכולים להיות !

בכניסה למתחם כבר חיכו לי עשרות נהגי מונית "מפולפלים" שהציעו לי את שירותם.
כאשר שאלתי כמה תעלה לי נסיעה עד ל- Buddha-Nath, בלי שום בושה אמרו לי 600 ר' !
אמרתי לעצמי: טוב ... והלכתי לדרכי.

Swayambu-Nath

מהר מאוד שמעתי את אחד הנהגים שרדף אחרי בריצה ואמר כי המחיר יכול לרדת ל- 350 ר', אך אותי זה כבר ממש לא עניין. הם קיבלו את הצ'אנס הראשוני וירקו לי בפנים.

טיפ שימושי מס' 3
באם אתם מעוניינים לקחת מונית מ- Swayambu-Nath ל- Buddha-Nath, המחיר ההוגן
(נכון לאוקטובר 2012) הנו בין 300 ל- 350 ר'.

לא עזרו כל ניסיונות השכנוע של בעלי המוניות ושמעתי לא מעט אמירות שטענו כי אני מטורף וכי ייקח לי יומיים רק לצעוד לשם ברגל. היות וצעידות "למיטיבי לכת" ממש "קטנים עלי", לא הקשבתי להם והמשכתי בצעידה לכיוון התאמל.

Capybara in the River

חזרתי באותה הדרך בה הגעתי לכאן וחיש מהר אני בין רחובות התאמל הצפופים.
גם כאן הנהגים החזירים הפתיעו אותי לרעה ודרשו לא פחות מ- 500 ר' לנסיעה ליעד המבוקש.
אני ממש לא נרתעתי והמשכתי להסתובב במרחבים העצומים של התאמל, כאשר על הדרך אני עושה "שופינג" קצרצר ורוכש קפה + Tiger Balm.

Golden Statue in Thamel

לאחר סיבוב של 30 דק' ברח' התאמל ונשבר לי (ולא בגלל מרחק ההליכה).
כל שנייה התעלקו עלי מוכרים ורוכלים שונים והכיף בצעידה ממש נהרסה לי.
עשיתי חושבים עם עצמי וסגרתי עם אחד מנהגי המונית היותר נחמדים על מחיר של 250 ר' עבור הנסיעה מכאן
ועד ל- Pashupati-Nath.

היות ונהג המונית נתן לי מחיר הוגן על ההתחלה ולא "ירק לי בפנים" (עם נושא ההתמקחויות), דיי חיבבתי אותו ולא הייתה לי בעיה לעלות על המונית ושהוא יסיע אותי ליעד המבוקש.

תו"כ הנסיעה, הסביר לי אותו נהג המונית האדיב לגבי היעד הבא אליו אני רוצה להגיע ואף אמר שיש לי מראה של נפאלי מקומי ושאני אוכל להיכנס בחינם (צריך רק להצניע את המצלמה).
כמו כן הוא סיפר לי כי המונית שאנו נוסעים בה - לא שייכת אליו וכי הוא משכיר אותה תמורת סכום לא קטן של 1000 ר' ליום וכי נטל הדלק נופל גם עליו. חיים קלים אין כאן לנהגי המוניות בנפאל.

הנסיעה לקחה כ- 20 דק' במהלכן עברנו דרך רחובות צדדיים וצרים והדרך הייתה למעשה 4X4 וכלל לא הזכירה כביש מרכזי של עיר בירה.

שילמתי לבחור ונכנסתי לכיוון היעד השני להיום - Pashopati-Nath.

מעט על Pashopati-Nath
מקום זה נחשב לקדוש ביותר עבור העם ההינדי. כאן מתקיים טקס שרפת הגופות וכן יש במקום עוד שלל של מקדשים חשובים. בעבר, כלל לא היה צורך בתשלום עבור הזכות לצפות בטקס שרפת הגופות, אך עם השנים המקומיים נהפכו לחזירים של ממש וכיום (אוקטובר 2012) - צריך לשלם סכום מוגזם של 500 ר'.

Crematories in Pashopati-Nath

התקדמתי לכיוון הכניסה הראשית וכאשר ראיתי את הסכום המטורף שנדרש לשלם, מהר מאוד עשיתי אחורה פנה ותוך כדי שמעתי בחור מקומי שצועק לעברי ואומר כי הדרך שאליה אני צועד לא מובילה לשום מקום. אותי זה ממש לא עניין והמשכתי הלאה בשלי.

Free Entrance to Pashopati-Nath

כמובן שאותו בחור טעה בגדול ואני ניצלתי רח' צדדי שהוביל למרחק פסיעה מהמשרפות המפורסמות של מקום זה. ניסיתי להשתלב עם המקומיים שהיו באותו הרגע במקום ונראה כי זה דיי הצליח, כי אף אחד לא דרש ממני להציג את ספח התשלום.

קצת חבל שלא הגעתי בזמן שבו שרפו את הגופות ולאחר מס' תמונות וסרטונים של המשרפות וכבר אני ממשיך לצעוד לכיוון הגשר המרוחק של המקום.

Pashopati-Nath

כאן פחות שיחק לי המזל ולצידי צעד לא אחר ממניאק מקומי (עם בגדי הסוואה).
בהתחלה הוא הציג לי תעודה עם כל מיני כתוביות בנפאלית (שאני כמובן לא ידעתי לקרוא) ומהר מאוד קישרתי שהוא עובד במקום ורוצה שאני אראה לו את ספח התשלום.

כמו תמיד, ניצלתי את הקרמה החיובית שלי ולאחר מס' משפטים שכללו הומור וכבר הבחור המקומי החליף את הכעס בחיוך ויכולנו להיפרד כידידים.

Pashopati-Nath

טיפ שימושי מס' 4
ניתן להיכנס ולצפות בטקס שרפת הגופות ב- Pashopati-Nath בחינם.
כל שעליכם לעשות הוא לצעוד ולחצות את הגשר המרוחק ומשם לחזור לכיוון המשרפות כאשר אתם על הגדה השנייה וכך לחסוך תשלום מופרז של 500 ר'.
באם תופס אותכם מניאק מקומי (כפי שלי קרה), תמיד אפשר לומר לו כי אתם מתכננים לצעוד ולשהות בצד המרוחק של אזור שרפת הגופות (או לחילופים שאתם בדרך ל- Buddha-Nath)

המניאק המשיך לדרכו ואני קפצתי לאחת המכולות השכונתיות וניצלתי את אוצר המילים הדל שלי בנפאלית וניהלתי שיחה קלילה עם בעלות המקום.
גם כאן הקרמה החיובית שלי עבדה והצלחתי להשיג מחיר נורמלי למים (20 ר') מבלי שהייתי צריך להתמקח עם בעלת הבסטה  מס' משפטים וכבר היא עם חיוך על הפנים וגם עכשיו נפרדנו כידידים.

Crematories in Pashopati-Nath

ממש תענוג לשתות מים צוננים (Tisu Pani) ביום חמים כמו זה.
מכאן המשכתי ונכנסתי לראות מס' מקדשים שהיו בסביבה וכן צילמתי את אזור המשרפות מהגדה השנייה.

קצת פספוס היה אזור זה - גם לא הגעתי בשעה שבה יכולתי להסריט את טקס שרפת הגופות וגם משום מה לא מצאתי זכר לאותו "יוחנן המרים" המפורסם שיוני סיפר לי הרבה אודותיו.

Yohanan Hamerim ?

יצאתי מהיציאה המרוחקת של Pashopati (יש במקום נק' ביקורת) ומשם ניווטתי את דרכי לכיוון היעד השלישי
שלי להיום - Buddha-Nath.

יצא ממש טוב שמצאתי דרך עפר לבנה שנכנסה אל תוך היער והיוותה אלטרנטיבה לצעידה המייגעת לצד הכביד הסואן (שלא לדבר על זיהום האוויר הכרוך בכך).

על הדרך ראיתי משהו מאוד מוזר - גופת אדם שזרוקה לה בתוך היער.
התקדמתי בשקט לכיוונה ואיך שהוצאתי את המצלמה ובאתי לצלם וכבר נוכחתי לראות כי אותו בחור בכלל בחיים וכנראה שגם הוא שתה יותר מידי Roxy בלילה הקודם.

המשכתי בצעידה הנינוחה במעבה היער ועליתי לכיוון גבעה שחלשה על כל האזור וסיפקה נק' תצפית מצוינת.
תוך כדי ההתפעלות מהנוף הפראי והאותנטי שנשקף מכאן וכבר יש לי חברים חדשים.

Middle of No where

לפתע הבחנתי בבחור נפאלי מקומי שהגיע לגבעה זו יחד עם חברה שלו (אותה הוא ניסה להרשים) ולמרבה
ההפתעה - האנגלית שלו הייתה ממש טובה.
אותו בחור אמר לי כי זאת פעם ראשונה שהוא מבחין בתייר זר במקום כה נידח זה וכי בהתחלה הוא חשב שאני בכלל מקומי (לא פעם ראשונה שאומרים לי את זה היום. כנראה שיש משהו בדברם).

מנק' התצפית אפשר להבחין במטוסים ממריאים (שדה התעופה ממש מעבר לפינה) וכן יצא לי לראות כי הסטופה הכי המפורסמת בכל העולם - נמצאת ממש קרוב.

Aircraft lifting

איחלתי בהצלחה לאותו בחור מקומי וחזרתי לדרך.
מנק' התצפית החל מדרון חד שבסיומו הדרך חזרה לצד הנחל ומשם לפאתי Buddha-Nath.

כמו שעון שווייצרי, איך שחציתי את הנהר (ליד מקדש הינדי מקומי) וכבר מס' נהגי מונית מתעלקים עלי.
היות וידעתי כי מכאן ועד לסטופה מחכה לי דרך לא ארוכה, דיי נפנפתי אותם והם הבינו את הרמז מהר מאוד (וטוב שכך !)

Bridge to Buddha-Nath
תחושת רעב עזה הכתה בי פתאום ונזכרתי כי מאז הבוקר לא אכלתי כלום ועכשיו כבר צהריים.
נכנסתי לאחת המכולות השכונתיות והצטיידתי לי עם חבילת עוגות מצוינות וכן עם שקית צ'יפס מלוחה.

טיפ שימושי מס' 5
באם אתם רוצים לדעת מהו המחיר האמתי של מוצר סטנדרטי (כדוגמת שקית צ'יפס מלוח), תתבוננו בתחתית האריזה ושם יש את המחיר המומלץ לצרכן (Fix Price).

הנפאלים כאן מאוד מסבירי פנים וכל מי שפניתי אליו בשאלת הכוונה - עזר לי (גם אם הוא לא דיבר אנגלית כלל).

Buddha-Nath

לאחר 20 דק' הליכה בסמטאות העיר וכבר אני ניצב ליד הסטופה הכי גדולה ומפורסמת בעולם,
הלא היא - Buddha-Nath.

כמובן שאפשר היה למצוא כניסה צדדית ולחסוך את תשלום ה- 150 ר', אך לא היה לי כוח לזה ובחרתי להישדד כמו כל יתר התיירים שהיו לידי.

מעט על Buddha-Nath
מקום זה מכיל את הסטופה הכי גדולה ומפורסמת בכל העולם. בכל ספרי הטיולים (Lonely Planet) יש אזכור ולא מעט תמונות של מקום קדוש זה וממש חובה להגיע לכאן באם אתם מבקרים בנפאל.
לאחר תשלום "סמלי" של 150 ר' (נכון לאוקטובר 2012) ואתם בתוך מתחם עגול שבמרכזו הסטופה המפורסמת ומסביב לה יש שפע של G.H, חנויות למזכרות ושלל מקדשים בודהיסטים.

Buddha-Nath

אין מילים לתאר כמה יפה המקום שכאן - 4 עיני בודהה שנועצות בך מבט, שלל דגלי התפילה המסורתיים שמעטרים כל פינה, עשרות המקדשים הקטנים שפזורים בכל עבר וזאת רק ההתחלה.

Buddha Eyes

עשיתי סיבוב מלא (עם כיוון השעון כמובן) ואח"כ טיפסתי לקומה העליונה וכאן ממש יכולתי לגעת בסטופה עצמה.
פשוט מדהים !!!

Local Nepali Woman spreading seeds

את הפסקת הצהרים שמרתי למקום ייחודי זה ועליתי לנק' התצפית של מסעדת Paradise.
התפנקתי לי עם נודלס + ירקות למנה ראשונה ולעיקרית קיבלתי את מנת השף - Veg Thukpa
(למעשה זה סוג של מרק נודלס).

לאחר בהייה אינסופית בסטופה המדהימה וכבר השלווה מופרת. לקומת התצפית במסעדה הגיעה קב' תיירים צעקנית במיוחד (והם לא היו ישראלים). הם כל הזמן התבוננו במנת ה- Thukpa שלי ואני לא צריך להוסיף ולומר כי רוב חברי הקב' גם הזמינו את אותה המנה המסתורית.

Paradice Restaurant in Buddha-Nath

שילמתי 320 ר' (כולל טיפ) ויצאתי מאושר ומפוצץ ממסעדה מצוינת זו.

יצאתי מהכניסה הראשית ומיד פניתי ימינה והתחלתי לי בצעידה נינוחה.
הצפיפות שכאן בלתי רגילה - Tuk-Tuk, אופנועים, רכבים ואנשים מקומיים קידמו את פני בזמן שצעדתי לי
באין מפריע ביניהם.

Buddha-Nath

הניווט ממש לא היה קשה (למרות שכל השלטים כאן כתובים בשפה המקומית), אך מידי פעם הצלחתי למצוא שלט הכוונה באנגלית שהסגיר במעט על המיקום הנוכחי שלי.

טיפ שימושי מס' 6
באם אתם חובבי אקסטרים כמוני ואין לכם בעיה לצעוד במקומות אותנטיים  תמיד תדאגו שתהיה ברשותכם מפת תיירים פשוטה. 99.9% משלטי ההכוונה כאן כתובים בנפאלית, אך במעט שעוד כתוב באנגלית יכול להעיד באיזו שכונה אתם נמצאים (אין אזכור על שמות רחובות). באם אתם יודעים לקרוא מפה, לא תהיה לכם בעיה לנווט גם כאן.

אין לי מושג איך, אך הצלחתי גם לחצות כבישים סואנים ומסוכנים (עם מעט חוצפה ישראלית ותעוזה אפשר לעבור מכשולים אלו בשלום). נכנסתי לרחובות צדדיים ומזוהמים, צעדתי על דרכי עפר משובשות, אך שום דבר לא עצר בעדי מלהגיע אל היעד.

בשלב מסוים של הצעידה, עצר לידי אוטובוס מקומי והציע את שירותיו.
אני אמרתי "למה לא" ועליתי על נק' האטרקציה הבאה שלי. אני חייב לציין כי המקומיים שהיו על האוטובוס היו פעורי פה לנוכח המחזה הנדיר שהם ראו כאן - תייר זר שעולה על אוטובוס מקומי בפינה סופר נידחת של עיר הבירה. בהחלט עשיתי להם את היום וסיפקתי שלל סיפורים לילדיהם.

הנסיעה הקצרה באוטובוס עלתה לי 20 ר' (מחיר שרחוק ממה שבמונית הייתי משלם) והיא הייתה יותר כחוויה מאשר הייעוד המקורי שלה - להסיע אותי לתאמל.

ירדתי בשלב מסוים מהאוטובוס וחזרתי חזרה לראות את האטרקציה שתמיד חלפתי על פניה בנסיעות ואף פעם לא יצא לי לראות אותה בפועל - פסל הנחש המוזהב

Golden Snake compound

נכנסתי אל תוך מתחם עם בריכה ענקית במרכז ושם ניצב לו הפסל המפורסם והמסתורי.
עבורי ועבור כל יתר הזוגות הנאהבים זאת הייתה אחלה של אטרקציה.

Golden Snake Statue

יצאתי מכאן עם חיוך על הפנים והתחלתי בצעידה בחזרה לתאמל, ותו"כ חלפתי ליד
המוזיאון הלאומי של נפאל. רבות שמעתי על מוזיאון מפורסם זה, אך הגעתי אליו כבר בשעת הסגירה, וכן התשלום שגבו בכניסה מאוד הרתיע אותי (500 ר' דמי כניסה, פתוח בין 11:00 ל- 15:00).

כמו כן, באותו הרחוב נמצא גם הארמון המלכותי, אך הכניסה אליו אסורה לתיירים.
קצת משעשע היה לראות את חיילי המשמר המלכותי מסתובבים להם עם "נשק מטאטא" ...

בכניסה הראשית לתמאל הייתה חנות הדגל של North Face ואני כמובן שלא פספסתי זאת ונכנסתי פנימה.
אני חייב לציין כי המחירים שכאן מאוד מזכירים את אלו שאפשר להשיג בישראל (כלל לא זול כאן).

בשלב זה התחיל לרדת כאן מבול ואני נכנסתי לתוך אחת מחנויות הבגדים המובילות עד יעבור הזעם.
קניתי כאן לאמא צעיף יוקרתי (100 אחוז בד Pashima או Kashmir במילים אחרות) והדרך להשיג את המחיר המקובל לוותה במיקוחים לא קטנים. המחיר ההתחלתי עמד על 1500 ר' וכאשר אמרתי חד וחלק כי אני לא מתכוון להוציא את הארנק, הוא הוריד את הסכום ל- 700 ר'. כאן החלטתי לצאת מהחנות והפלא ופלא, שמעתי מיד צעקה מכיוון המוכר והוא הוריד את המחיר ל- 450 ר'.
שילמתי לו את הסכום ו-2 הצדדים יצאו מאושרים.

קטע ממש מוזר היה שהסתובבתי לי בין רחובות התאמל הצפופים.
תמיד הייתי רגיל שאנשים נפאלים מקומיים נטפלים אלי בניסיון שאתן להם נדבה, אך הפעם היה שיא השיאים - בחור בגילי עם מבטא רוסי פנה אלי ואמר כי אין לו "גרוש על הנשמה" וכי הוא חייב כסף לאוטובוס (או משהו בסגנון). כמובן שלא נולדתי אתמול והמשכתי לדרכי.

הדבר האחרון שאני רוצה זה שצבא שלם של מקומיים יתנפל עלי בשנייה שאוציא את הארנק ואתרום
סכום כסף (לא משנה הסכום) למישהו.

חזרתי ל- G.H בתאמל והשעה רק 17:30 אחה"צ.
חבל"ז איזה הספק מטורף היה לי היום - ביקור ב- Swayambu-Nath, ביקור ב- Pashopati-Nath,
ביקור ב- Buddha-Nath, סיור קניות בתאמל ועוד. ממש אני גאה בעצמי שעשיתי את כל הסיור הזה בכוחות עצמי וכנגד כל הסיכויים - את רוב הסיורים וההגעה ממקום למקום עשיתי ברגל !

הניווט לאורך היום לא היה הכי מסובך (לפחות עבורי) ובכיף הייתי ממליץ לכולם לא לפספס חוויה אותנטית כמו זאת שלי יצא לחוות.

ה- Tika המפורסמת שעשיתי בתחילת הבוקר רק עזרה לי להיטמע בין כל המקומיים וכך יכולתי להרגיש כאילו אני חלק מהמקום מבלי שיפריעו את מנוחתי יותר מידי.

יותר מאוחר אספתי את Vova מהמגורים וביחד הלכנו לאכול א.ע באחת מהמסעדות הבודדות בתאמל שלא גבו מסים מטורפים (קשה למצוא, אבל יש כאלו).

Celebrating the finish of the rough day

כנראה שדברים רעים קורים לקראת סוף הטיול, כי לא יודע מה עבר עלי באותו הרגע שהזמנתי סלט ירקות חי.
לאורך כל הלילה - הקיבה שלי התהפכה וממש הרגשתי שעשיתי "טעות של מתחילים".

סוף יום ג' !
מבחר סרטונים מיום זה

מבחר תמונות מיום זה:
(לאלבום המלא, לחצ/י כאן או כאן או כאן)