יום שני, 8 באוקטובר 2012

Back to Kathmandu

כרגיל "שעון המעורר הטבעי" צלצל ואני כבר ב- 6:30 הייתי על הרגליים.
היות ובית הקפה המצוין - Perky Beans היה סגור בשעות המוקדמות של הבוקר, ניסינו את מזלנו בבית קפה שהיה ממש לידו - Organic Coffee Shop.

מסתבר כי אנחנו לא היינו היחידים שקמים כה מוקדם ותוך דק' הצטרפו אלינו גם עומר, Lena ו- Laura.
אני הזמנתי לעצמי פנקייק שוקולד עם בננות מקורמלות כמילוי וכן כוס קפוצ'ינו (אחלה של מנה).

הכל היה מצוין  אך לקח למקום להכין את המנות יחסית הרבה זמן ואנו היינו דיי לחוצי זמן היום בשל העובדה כי אוטו-טו יש לנו טיסה לעלות עליה.
לאחר שהסברתי בנימוס לאחראי המטבח כי אנו ממש ממהרים, תוך פחות מ- 2 דק' וכבר כל המנות הוגשו לשולחן.

נפרדנו לשלום מכולם, לא לפני שדאגתי שיהיה ברשותי כל המיילים של הנוכחים (כלקח מאתמול עם Lia).
בעוד אנו תכננו לקחת טיסה לקטמנדו, עומר, מילכה וצמד הבנות תכננו לצאת ל- Royal Track שהוא טרק מאוד קצרצר שהפך לפופולרי בשנים האחרונות. הוא מתחיל ליד פוקרה ומקיף אותה במשך 3 ימים.

Our room in Tulip Inn G.H

התקפלנו ל- G.H וסיכמנו עם בעל המקום על תחבורה לשדה התעופה (250 ר' לנסיעה).
יחסית לכל הרכבים שראיתי עד כה, לבעל ה- G.H היה סוזוקי סוויפט מודרנית שמאוד מזכירה
"רכב של ערסים" (לפחות היה מספיק מקום בתא המטען עבור כל התרמילים שלנו).

Outside the G.H

חלפנו ע"פ הבסטה של "שוקי זיקרי" (יבגני ניסה אתמול את שירותיו בתור גלב) והוא נופף לעברנו לשלום.
הרכב התחיל בנסיעה לאורך הרח' הראשי של ה- Lakeside וחיש מהר וכבר הגענו לטרמינל הנוסעים של שדה התעופה המקומי של העיר פוקרה.

טיפ שימושי מס' 1
באם יש כוח במותניכם, ניתן לצעוד את הדרך מה- Lakeside ועד לשדה התעופה וכך לחסוך סכום נאה עבור המונית. מרחק ההליכה ברגל לא עובר את רף ה- 45 דק' (בקצב ממש איטי).

Flight Ticket to Kathmandu

טרם קבלת הכרטיסים, הבנו כי עלינו לשלם מס יציאה ע"ס 200 ר' וזה משהו שממש לא לקחנו בחשבון.
מילא ה- 70$ עבור הטיסה, אבל למה החזירות הזאת עם מס היציאה ???

נוכחתי לראות כי התרמיל שלי לא שוקל הרבה (בסביבות ה- 10 ק"ג) וזה מאפשר לי לערוך קניות מטורפות בעיר הבירה.

הבידוק הביטחוני היה ממש בדיחה - עברתי את המגנומטר וכמובן שהוא צפצף.
ציפיתי שמישהו יבוא אלי ויבקש שאני אוציא את כל החפצים מהכיס, אך כלום לא קרה ויכולתי להמשיך הלאה באין מפריע. בניגוד אלי, ל- Vova ול- מהרי היה בידוק קפדני יותר והמקומיים החרימו להם את המצתים לסיגריות. מה לעזאזל הם חשבו לעצמם כאשר נשאו על גופם חפצים מסוכנים אלו ?

כמו יתר המדינות המתורבתות, גם כאן הנפאלים הפרידו בין טיסות בינלאומיות לטיסות מקומיות ואנו התרווחנו לנו בטרמינל שקט ורגוע יחסית. במקום יש קנטינה עם שלל מזכרות, אך המחירים כרגיל בשמיים.

Local Shop in Pokhara Airport

לא יודע מה קרה, אך בשנייה שעצמתי את העיניים וכבר אני חש בסחרחורת עצבנית.
מהר מאוד פתחתי בקבוק של 1 ל' מים ולא נרגעתי עד שסיימתי את כולו. עם הזמן הסחרחורת חלפה לה.

Pokara Airport

ראינו כאן לא מעט המראות ונחיתות של מטוסים ושדה התעופה המקומי שכאן נחשב למאוד עמוס.
בשעה 10:15 הגיע תורנו ויצאנו החוצה לכיוון המטוס של חברת Buddha Air שחיכה לנו בחנייה.
צילמתי לא מעט את כל שדה התעופה (היה היום יום עם הרבה שמש וראות מצוינת  ולאחר מכן עליתי מעלה והתמקמתי לי במושב 11B (עדיף מושב 11A ליד החלון מצד שמאל).

טיפ שימושי מס' 2
באם יזדמן לכם לטוס מהעיר פוקרה לקטמנדו, תעשו לעצמכם טובה ותשריינו את המושבים של צד שמאל של המטוס (מושבים שמתחילים ב- A). כך תוכלו לצפות בנוף המשגע והמושלג כל כל רכס האנאפורנה.
באם אתם על הטיסה מקטמנדו לפוקרה, תשריינו את המושבים ליד החלון בצד ימין (מושבי C).

הטיסה המריאה לדרכה ב- 10:20 ותוך 25 דק' וכבר אנו לקראת נחיתה בשדה התעופה המקומי של עיר הבירה בקטמנדו. תו"כ השהייה באוויר - יצא לנו לראות נוף ממש ממש מדהים ואני ממליץ לכולם לטוס לפחות לכיוון אחד בין הערים פוקרה וקטמנדו.

Annapurna Range from above

קצת מבאס היה עבור מהרי שברגע האחרון יבגני עשה מחטף והחליף בין הכרטיסים שלהם וכך הוא יכול היה לשבת במקומו במושב השמאלי של המטוס ולצפות בהרים המושלגים.

ירדנו מהמטוס ועלינו על אוטובוס מקומי שלקח אותנו עד לסככה מאולתרת ששם קיבלנו את הכבודה.

מעט על איסוף כבודה בטיסות פנים
לאחר שנחתתם בשלום ואתם בדרככם לאסוף את הכבודה, אל תשכחו לשמור ולהציג אח"כ את ספח הטיסה שקיבלתם עוד בשדה התעופה הקודם. רק בעזרת ספח זה יתנו לכם את המטען היקר שלכם.

יצאנו ממתחם שדה התעופה וכבר עשרות נהגי מונית החלו להתעלק עלינו בניסיון לצוד טרף קל.
היות ואותי זה ממש לא ריגש, לא סגרתי מיד עם הנהג הראשון שהתנפל עלי ובחנתי מס' אופציות.
סגרתי עם אחד מהנהגים על סכום של 550 ר' עבור הנסיעה לתאמל, ואם יבגני לא היה עוצר בעדי, הייתי ממשיך להתמקח ולהוריד את הסכום למחיר האמיתי אותו יש לשלם - 500 ר' בלבד.

כמובן שקיבלנו רכב מצ'וקמק שתא המטען שלו בקושי הספיק ל-3 תרמילים ומהרי נאלץ לשבת מקדימה עם אחד התרמילים הקטנים.

רכב ה- Toyota (שנת ייצור 1980 לכל היותר) התחיל בנסיעה וכבר אנו מוצאים את עצמנו
נחנקים כמעט למוות מזיהום האוויר הכבד שהיה בחוץ.
למזלנו, יבגני הציל את המצב ושלף את הצעיף ובעזרתו כיסינו את הפנים ולא נשמנו ישירות את
זיהום האוויר הכבד.

נהג המונית לקח אותנו דרך כבישים ומעברים מוכרים וכבר אחרי 30 דק' אנו בתככי התאמל.
ניצלתי את כושר ההתמצאות המצוין שלי והובלתי את כל החבורה בחזרה לסוכנות סוויסה ושם אספנו את התיק הנוסף של יבגני שהושאר כאן לפני הנסיעה לטרק האנאפורנה (שירות שמירת חפצים ללא תשלום).

Lunch at Manang Hotel in Thamel

בעוד יבגני ומהרי נרשמו לקפיצת הבאנג'י, אני פגשתי כאן איך לא ... את ידידנו Deb שישב על ספסל עמוס בעוד עשרות פורטרים מקומיים והוא חיכה בתורו לשיוך לקב' ישראלית לקראת הטרק הבא.

מכאן המשכנו לסיבוב קניות קצר ברחובות הצפופים של התאמל ואני התמקחי כהוגן לקבל את המחירים השפויים שהייתי רגיל אליהם מסקר השוק שערכתי בפוקרה.

איך משיגים מחיר טוב עם מעט מיקוח
הדרך הכי טובה לקבל מחיר הוגן בנפאל היא פשוט לשמור על קור רוח ועל סבלנות.
גם אם אתם ממש סגורים שאת הפריט (אותו אתם רוצים לרכוש) לא ניתן למצוא באף חנות חוץ מזו שאתם נמצאים בה כעת, עדיין תשדרו לבעל המקום כי הוא זקוק לכם יותר מאשר אתם זקוקים זו.
במידה ועניין המיקוח לא צולח בצורה שחשבתם לנכון, תמיד אפשר לאיים לעזוב, ובשנייה שאתם עם רגל וחצי מחוץ לחנות, בעל החנות - יצעק לעברכם ואז כוח המיקוח חוזר לידיים שלכם.

מעט על קרמה בנפאל
כמו בכל סיטואציה עם אנשים בכל העולם, תמיד כדאי לשמור על קרמה חיובית.
בלא מעט סיטואציות ניצלתי את הקרמה החיובית (שדיי השתפרה בטיול הנוכחי) בכדי להשיג את מבוקשי. את מחירי הסחורות שהיו בשמיים - הצלחתי להוריד למחירים הגיוניים ואף לגרום לבעל הסחורה להיות מאושר עד השמיים שהוא עושה את המעשה הנכון (בעוד אני ידעתי כי זהו המחיר הכי זול שניתן להשיג, לאחר סקר שוק לא קטן בכלל).

טיפ שימושי מס' 3
באם יצאה נפשכם ועדיין אתם לא מצליחים להשיג מחיר הגיוני (בעיקר בחנויות ענקיות ששם המחיר
הנו Fix Price), תמיד אפשר להשתמש בשיטה של: "תסדר לי הנחה על כמות".
ב- 100% מהמקרים בהם נכנסתי לחנות ממוסדת (ללא יכולת מיקוח) - הצלחתי להשיג מחיר טוב לאחר הנחה של כמות. שווה לנסות ...

Nice Doggy in the Thamel

חבל"ז איזה מסע קניות עשיתי כאן - סבונים, קטורות, שקיות תה מקומי ומשובח, קלפים, מגנטים, מפות ועוד. עם קצת מיקוח, קרמה חיובית וראש על הכתפיים ניתן גם להינות ממסע "השופינג".

לקראת 19:00 התקפלנו בחזרה ל- G.H שמצאנו מוקדם יותר (Kathmandu Garden House).
ה- G.H היה ממוקם ליד המקום הראשוני שלקחנו כאשר הגענו לראשונה לתאמל וכאן התנאים לא רעים בכלל - חדר ענקי עם מקלחת + שירותים צמודים + מים חמים כל היום + גינה מקסימה + קירבה למרכז העניינים בתמורה ל- 900 ר' לחדר (לפני המיקוח - דרשו כאן 1100 ר' לפחות).

מעט על G.H בקטמנדו
בניגוד לפוקרה - ששם יכולנו לסגור על מחיר של 500 ר' לחדר ולקבל סוויטה מלכותית, כאן המצב בעיר הבירה הוא שונה לגמרי. בשל העובדה כי תק' זו (אוקטובר) נחשבת לעמוסה ביותר, בעלי ה- G.H כאן מרשים לעצמם להתחזר ולהעלות את המחירים. מאוד קשה להתמקח כאן כי רוב בעלי ה- G.H כבר "ראו הכל בחיים" ואין להם בעיה להגיד
לך בפנים: "אם לא נראה לך, תלך ותחפש מקום אחר".
בשל העובדה שיש כמויות עצומות של מטיילים, בטוח יבוא מישהו וישלם את הסכומים המטורפים שהם גובים.
בסוף גם משלמים יותר כסף וגם מקבלים חדר יותר מצ'וקמק ומעפן.

את ארוחת הערב העברנו ב- G.H ואני התענגתי לי על מנת עוף חמוץ מתוק (אחלה של מנה) + אורז
ולקינוח גם כוס תה לואיזה לוהט. אומנם היינו צריכים לחכות למעלה משעה שיוציאו את המנות, אך המחיר הכולל היה מגוחך לעומת זה שהוצאנו מוקדם יותר בארוחת הצהריים (250 ר' לעומת 1300 ב- Manang Hotel).

מעט על מסעדות/בתי מלון ממוסדים בנפאל
בכל מקום גדול שמכבד את עצמו (בית מלון, G.H, מסעדה וכדומה) - יש צורך לשלם מסים.
יהיו מקומות שייקחו על עצמם את נושא תשלום המסים, אך בלא מעט מקומות המצב לא כך.
בנוסף לארוחה (מחירים סבירים פלוס), יש צורך לשלם עוד 10% מס שירות + 13% מס מדינה.
כך יוצא שאתם משלמים סכומים מפלצתיים על כלום !

טיפ שימושי מס' 4
תמיד תעדיפו לישון ולאכול במקום שלא דורש ממכם תוספת תשלום על מסים מגוחכים שונים.
אתם לא תאמינו שיש מאות מקומות מצוינים שלא גובים מס זה ואף מתגאים בכך (מושך תיירים).

ניצלתי את האינטרנט האלחוטי החינמי של ה- G.H (סיסמא: becoolbeok44) ואח"כ התקפלתי לישון.